Ajutor de stat la Wizz Air? CE semnalează pericol de monopol
Comisia Europeană consideră că indulgenţa statului român faţă de neplata unor taxe de aeroport de 2,6 mil. euro de către Wizz Air implică ajutor de stat. Vezi pe cine pune în pericol ajutorul acordat companiei low-cost.
Ancheta Comisiei Europene a pornit de la o plângere a companiei concurente, care se referă la un contract de marketing între Aeroportul Internaţional Timişoara şi Wizz Air, încheiat în 2008 şi la o schemă de reducere a taxelor de aeroport introdusă în august 2010.
Pe baza informaţiilor avute la dispoziţie, Comisia a decis însă să evalueze şi schemele de reducere a taxelor de aeroport practicate de AIT în 2007, 2008 şi 2010 şi motivul pentru care Wizz Air nu a plătit încă taxele de aeroport care i-au fost facturate pentru perioada octombrie 2009-februarie 2010.
“Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, în acest caz, sunt îndeplinite condiţiile privind existenţa unui risc grav de prejudiciere semnificativă şi ireparabilă a unui concurent”, se menţionează în documentul CE.
“Comisia observă, de asemenea, că piaţa de produse relevanta în transportul aerian este perechea de oraşe. Reiese ca Wizz Air, în cazul celor cinci perechi de oraşe (rute – n.r.) pe care concurează cu Carpatair, încearcă să elimine de pe piaţă compania Carpatair, folosindu-se de ajutor de stat ilegal. Dacă societatea Carpatair ar fi obligată să renunţe la cele cinci rute pe care concurează, acest lucru ar conduce, de asemenea, la o situaţie de monopol al companiei Wizz Air pe aceste rute. Un astfel de monopol ar putea conduce la prejudicierea substanţială şi ireparabilă nu doar a companiei Carpatair, dar şi a consumatorilor”, se mai menţionează în scrisoarea CE.
Comisia invită statul român la o intervenţie urgentă în acest caz, în condiţiile în care reclamantul ar putea fi obligat să îşi solicite insolvenţa.
sursa: dailybusiness.ro